“Hur når jag ut på sociala medier när jag inte har så många följare?”

 

Att nå ut med ditt budskap på sociala medier kan vara en utmaning om du inte har följare. Så här gör du för att få fler.

 

Att starta upp ett nytt konto på följa-baserade plattformar som Instagram och Facebook kan kännas både frustrerande och omöjligt. Får att nå ut med ditt budskap och ditt innehåll krävs följare – och de växer sällan på träd i uppstartfasen! Fler följare gör att ditt innehåll syns för en större publik. Det kan öka medvetenheten om dig själv, din verksamhet eller dina åsikter.

Om du har viktiga ämnen eller frågor som du vill belysa kan en större följarskara hjälpa till att sprida medvetenhet och kunskap. Om du är intresserad av påverkansarbete, influencing, samhällsförändring eller aktivism kan en stor följarskara ge dig en värdefull plattform.

 

Hur når vi ut på sociala medier?

 

Att nå ut med ditt budskap är lättare på de nya medierna, som exempelvis TikTok, vars algoritm prioriterar innehåll som engagerar användarna. Du behöver alltså inte följa ett visst konto för att du ska exponeras för dess innehåll. Algoritmen tar hänsyn till vilka videor användaren tidigare interagerat med genom att gilla, dela, kommentera eller titta klart på. Baserat på dessa interaktioner bedömer algoritmen användarens preferenser och intressen. 

På TikTok är det således lättare att få fler exponeringar för ditt innehåll, utan att mottagarna nödvändigtvis följer dig. På Instagram och Facebook prioriteras fortfarande inlägg från vänner, familjemedlemmar och personer som användaren följer i flödet.

 

Hur gör jag då för att få fler följare på Instagram och Facebook?

 

På samtliga kanaler gäller samma gyllene regel: Fokusera på att producera innehåll av hög kvalitet som är relevant, tankeväckande och underhållande för din målgrupp. Det gäller texter, bilder, videoklipp eller en kombination av dessa. Ju mer engagerande ditt innehåll är, desto större chans har du att locka nya följare. 

Hur personligt ditt innehåll ska vara varierar från bransch till bransch – också från plattform till plattform – men i regel är ett personligt grepp och en avslappnad ton att föredra. År 2023 vill människor se människor. Människor söker och följer vanligtvis andra människor på sociala medier. Att följa riktiga människor snarare än varumärken eller företag ger en känsla av äkthet. Att följa personer som delar inspirerande och motiverande innehåll kan ha en positiv inverkan på ens egna tankar och beteenden.

Att använda personliga berättelser och praktiska exempel från vardagen är också att göra ämnet mer gripbart och känslomässigt engagerande för dina följare. Berättelser kan göra det lättare för människor att relatera till frågan och förstå dess påverkan på samhället.

Se också till att din profil och din beskrivning är tilltalande och tydlig. Använd en lockande profilbild och en kortfattad text som enkelt beskriver vem du är och inom vilket område ditt innehåll kretsar kring.

Att göra ett relevant och engagerande innehåll är ändå ingen garanti för att dina följare ska hitta till ditt konto. Men är däremot en förutsättning för att de ska stanna. 

 

Var ska jag börja leta efter följare?

 

Dela ditt innehåll i relevanta grupper och forum. På Facebook kan du publicera dina inlägg i lokala grupper eller ämnesspecifika grupper där ditt område engagerar. Användning av aktuella hashtaggar kan göra ditt innehåll mer synligt för personer som söker efter specifika ämnen. 

Dela ditt inlägg på dina personliga kanaler eller andra existerande kanaler. Du kan också be andra personer och samarbetspartners om draghjälp och shoutouts! Att samarbeta med andra användare eller konton inom din nisch är ett smart sätt att komma igång. Det kan vara genom att gästposta på varandras profiler, genomföra gemensamma utmaningar eller dela varandras innehåll. Det här kan hjälpa dig att exponeras för en större publik. 

Interagera med andra användares innehåll – och därmed också dess följare – genom att gilla, kommentera och dela. Detta visar att du är aktiv och engagerad och det kan leda till ökad synlighet för ditt eget innehåll. 

Håll en konsekvent publiceringstakt så att dina följare – och potentiella följare – vet vad de kan förvänta sig från dig. Det kan hjälpa dig att bygga upp en lojal följarskara över tid. 

Engagera dig också i samma frågor IRL: Glöm inte bort det fysiska engagemanget! Kom också ihåg att engagera och mobilisera människor i din lokala gemenskap. Skriv insändare och delta i den lokala samhällsdebatten! Att dela värdefull information och insikter kan göra att människor blir nyfikna på dig och ditt innehåll. Var aktiv i diskussioner inom din nisch. Tipsa potentiella intressenter om ditt konto! Följ dem du vill diskutera med. Kanske just din plattform kan bli platsen där människor kan samlas för att diskutera en viss fråga tillsammans?

 

Om det ändå inte ger resultat?

 

Att bygga upp en följarskara tar tid och kräver en helhjärtad satsning. Därför är det viktigt att ha realistiska förväntningar och att du ger dina kanaler den ansträngning som krävs för att se resultat. Förvänta dig inga underverk på ett par månader. 

Om ditt arbete inte alls ger resultat? Det kan finnas många orsaker till att du inte får följare. Om du inte riktar dig mot en specifik målgrupp kan det vara svårt att hitta personer som är intresserade av ditt innehåll. Definiera tydligt vem du vill nå och anpassa ditt innehåll efter deras intressen! Tänk också på att estetiken och det visuella uttrycket är viktigt för att locka en viss typ av följare.  

Om du inte själv är beredd att interagera med andra användare kan det vara svårt att bygga relationer och öka din följarskara! Gilla, kommentera och diskutera för att visa att du är aktiv och engagerad.

Om det ändå inte hjälper? Be om feedback på ditt innehåll från experter eller överväg att investera i marknadsföring på plattformen. Så gott som alla plattformar erbjuder annonseringsalternativ som kan hjälpa dig att nå en bredare publik.

 

Och kom ihåg!
Ibland kan en engagerad liten grupp följare vara mer värdefulla än tusentals anonyma följare som inte bryr sig nämnvärt om ditt innehåll! En stor följarskara kan förvisso ge ökad synlighet, men en liten engagerad grupp kan generera djupare och mer meningsfull interaktion.