Näin hoidat työnantajana työhaastattelu digitaalisesti 

Näinä aikoina yhä useampi työhaastattelu hoidetaat digitaalisesti videohaastatteluna. A-zeta Consultingin rekrytointikonsultit Janina Björk ja Josefin Anderssén listaa viisi vinkkiä miten sinä, työnantajana, onnistut videohaastatteluissa. 

 

1. Valmistaudu haastatteluun tarkistamalla, että tekniikka toimii ja että sinulla on käytössäsi rauhallinen tila, missä voit puhua häiriintymättä. Pysy aikataulussa. 

2. Panosta tehokkuuteen. Mieluummin lyhyt ja tehokas haastattelu etänä kuin pitkä ja pitkittynyt. Näin fokus säilyy. Jos jokin asia jää epäselväksi, voit aina pitää lyhyen seurantahaastattelun. 

3. Välitä organisaatiosi työkulttuuri. Kun haastattelu tehdään digitaalisesti, työnhakijalla ei ole mahdollisuus tutustua työympäristöön ja -kulttuurin paikan päällä. Tämän takia on erityisen tärkeää, että sinä, työnantajana, välität organisaatiosi arvoja videohaastattelun aikana. Voit nostaa esille esimerkiksi järjestettävät yhteiset ohjelmat tai muita organisaatiosi tarjoamia tärkeitä etuja tai tukiohjelmia.  

4. Anna hyvä kuva sekä itsestäsi työnantajana että edustamastasi organisaatiostasi. Työhaastattelussa on aina kaksi osapuolta, jotka ovat valitsemassa toisensa.  

5. Läpinäkyvyys on aina tärkeää rekrytointiprosesseissa. Kun rekrytointiprosessi hoidetaan osittain tai kokonaan etänä, vaaditaan erityistä panostusta siihen, että ylläpidetään hyvä viestintä. Lopeta haastattelu tiedoilla rekrytointiprosessin kulusta ja aikataulusta. 

 


Tarvitsetko apua rekrytointikysymyksissä? Voit varata ajan rekrytointikonsulteille chatin kautta.

Chat-palveluumme on avoinna joka arkipäivä klo 9-15.