5 huomioon otettava asiaa kriisiviestinnässä

 

 

Nyt on sekä sanoilla että teoilla väliä. Tiedottaja Linn Jung listaa 5 asiaa, joita et saa unohtaa koronakriisin ajan tiedottamisessa ja viestinnässä.  

 

1.Hienosäädä kampanjoita. Tarkista teidän meneillä olevat kampanjat ja mainonta. Vedä takaisin ne kampanjat, jotka koetaan sopimattomina. Yhteiskuntakriisien aikana olemme vastaanottajina erityisen herkkiä sanomille, minkä takia mainoskampanjat voidaan käsittää väärin uudessa asiayhteydessä. Kampanjat, jotka sisältävät pusuja, haleja tai fyysistä läheisyyttä on syytä siirtää myöhempään ajankohtaan kun ajankohta on oikea. 

 

2. Empatiaa. On erityisen tärkeää havaita ja tarkkaila ihmisten huolia. Anna tilanten vakavuus näkyä myös viestinnässänne ilman, että lisäätte ihmisten huolia. Empatiaa on hyvä näkyä ulkoisessa viestinnässänne. Nyt pitää välttää asiakkaiden tunteiden huomiotta jättämistä.   

 

3. Nopeita vastauksia. Nopeus, saavutettavuus ja joustavuus ovat aina tärkeitä, mutta varsinkin nyt ne ovat ratkaisevia tekijöitä. Vastatkaa mediaan, asiakkaiden, jäsenten tai muiden esittämiin kysymyksiin. Kaiken kaaoksen keskellä sisäinen viestintä ei myöskään saa unohtua. Nopeat vastaukset luovat luottamusta ja rakentavat pitkiä suhteita. Vaimeneminen koronakriisin läpi ei ole vaihtoehto.

 

4. Auta. Onko omassa toiminnassanne joitakin mahdollisuuksia auttaa yhteiskuntaa? Jos ryhdytte sellaisiin toimenpiteisiin – kertokaa niistä myös muille. Se on hyväksi muille ja samalla se vahvistaa tavaramerkkiänne. Kaikki voivat kantaa yhteiskuntavastuuta myös pienilläkin keinoilla. 

 

5. Pitäytykää kriisisuunnitelmaanne. Sen mukaan teillä on varmasti valikoidut yhdyshenkilöt, joiden tehtävänä on viestittää kriisin vaikutuksista toimintaanne, mihin toimenpiteisiin olette ryhtyneet ja mitkä ovat odotetut vaikutukset. Seuratkaa ja päivittäkää oma viestintä joka kertaa kun tilanne muuttuu. Tällä hetkellä se tapahtuu päivittäin. 

 


Haluatko tietää enemmän kriisisuunnitelmista ja strategioista?

Ota yhteyttä!

Sähköposti: info@supportme.fi

Puhelin: +358 50 354 27 20

Voit myös ottaa yhteyttä chatin kautta. Chatpalvelumme löydät oikeasta alakulmasta joka arkipäivä klo. 9-15.