Det traditionella ledarskapet bygger på att vi kan kontrollera arbetsinsatser och därigenom resultat. Men vad händer nu när distansarbetet gör att du inte kan hålla stenkoll på dina medarbetare? Vi presenterar 3 frågor alla chefer behöver ställa sig i undantagsförhållanden.
1. Är du beredd att ge ökad tillit till dina medarbetare?
Det digitala ledarskapet kräver att du som ledare litar på dina medarbetare i högre grad än tidigare. Distansarbetet innebär en ökad tillit från ledarna och ett ökat ansvar från medarbetarna. Det här är 1. nödvändigtvis inte något som alla medarbetare välkomnar och 2. något som kan kännas skrämmande för en chef som är van att leda via kontroll. Om svaret på frågan i rubriken är nej – då har du kanske anställt fel personer.
2. Vet du hur du stärker dina medarbetares självledarskap?
Hela arbetsgemenskapen och arbetsplatsen gynnas av att varje medarbetare känner sig trygg i sitt självledarskap. Tiden när chefen pekade med hela handen och de anställda snabbt och plikttroget rättade sig är förbi. I dag behöver alla medarbetare, på alla nivåer inom organisationen, axla ett visst mått av ledarskap. Om inte annat så ett tydligt ansvar över sina egna arbetsuppgifter och pågående projekt. Medarbetarna behöver ges utrymme för att delta och bidra och du som ledare ska kommunicera att alla jobbar mot samma mål. Om svaret på frågan i rubriken är nej – ta in hjälp utifrån!
3. Känner alla till förväntningarna just nu?
En skicklig digital ledare kan tydligt och klart förklara hur verksamheten sköts under kommande veckor. Under ovanliga omständigheter är det extra viktigt att peka ut färdriktningen. Uppdatera medarbetarna om läget för att stärka känslan av syfte och delaktighet! För att hantera det digitala ledarskapet i kristider krävs öppenhet och flexibilitet från alla parter. Vi behöver snabbt ändra vår riktning och fatta nya beslut som kanske inte alls ligger i linje med dem vi fattade igår. Om svaret på din fråga är nej – kommunicera med dina medarbetare en gång till (och sedan ännu en gång till för säkerhets skull).
Vill du veta mer om SupportMes tjänster?
Hör av dig!
Mejl: info@supportme.fi
Tfn: +358 50 354 27 20