Det händer mycket just nu inom restaurangbranschen och många har varit tvungna att tänka om. Krögare, funderar du på att utveckla din verksamhet? Björn Helsing, rådgivare inom event- och restaurangbranschen, ger 5 råd för att bygga upp starka koncept som håller.
1. Börja med dig själv och din affärsidé. Har du klart för dig vad du vill och hur du ska bygga upp ditt varumärke? Kanske du redan har ett fungerande koncept som bara behöver en uppdatering? Fundera igenom dina värderingar och var du står som krögare.
2. Var tydlig med ditt koncept. Din vision och ditt koncept ska synas i alla handlingar och all verksamhet. Därför är det avgörande hur du lyckas kommunicera ut din vision och ditt koncept till dina anställda.
3. Önskar du bryta gamla mönster och ta verksamheten ett steg vidare? Här gäller det att känna in och lyssna. Vilka är dina kunder och vem vill du nå? Vilka är nyckelelementen för kundupplevelsen i just din restaurang eller ditt café? Här behöver du också göra en riskbedömning.
4. Låt dina medarbetare lysa! Engagera hela personalen i utvecklingsarbetet. Ta vara på de resurser och idéer som finns inom personalen.
5. Förändring med enkla medel är möjligt. Ett utvecklingsprojekt behöver nödvändigtvis inte handla om dyra investeringar. Du kan inleda försiktigt med små förändringar. Vad är möjligt att göra med de resurser som redan finns?
Björn Helsing erbjuder konsultationer inom både kök och restaurang både kring konceptutveckling och foodstyling. Krögare, funderar du på att utveckla ditt koncept eller verksamhet?
Via SupportMe kan du boka ett inledande möte med Björn Helsing. Ta kontakt i chatten eller per e-post info@supportme.fi, så hjälper vi dig vidare.