Det blåser förändringarnas vindar i arbetslivet just nu. Det som en gång kändes som en självklarhet – att ha ett jobb – är kanske inte det längre. Står du inför förändringar eller drömmer du om att byta jobb? Jurist Anne Lindgren-Slotte ger sina 3 bästa tips till dig som kontaktar en potentiell arbetsgivare.
1. Visa ansvarskänsla. Visa att du vill och att du är beredd på att ta ansvar oavsett om det är fråga om en mindre eller en större uppgift.
2. Satsa på växelverkan och dialog. Våga fråga och var intresserad. Bryt ner den stora frågan om förväntningar till lite mindre frågor om själva arbetsuppgiften. Visa att du, som potentiell ny arbetstagare, är proaktiv och att du för egen del är beredd på att jobba för ett fungerande arbetsförhållande. Ställ genuina frågor som andas attityd.
3. Ett skriftligt arbetsavtal. När ni kommer så långt, är det viktigt att ni gör upp ett skriftligt arbetsavtal. Så att ni helt enkelt vet vad ni har kommit överens om och vad ni är bundna av. Läs, begrunda och diskutera arbetsavtalet. Kom alltid ihåg att fråga om någonting är oklart.
Behöver du juridisk rådgivning?
Ta kontakt i chatten eller mejla info@supportme.fi, så hjälper vi dig vidare.