“Det mesta går att träna”

 

Det är en tidig decembermorgon i Helsingfors år 2005. Jag är rätt nyvald ordförande för det politiska ungdomsförbundet Svensk Ungdom. Vi gillar att röra om, skapa nyheter, ta plats. Men med det kommer också ett ansvar och förmågan att förutse vad som kan hända i möte med t.ex media. 

 

Jag minns inte ens vilken nyhet eller pressmeddelande vi gav ut den dagen, men jag minns att jag fick besök av en journalist. Jag dammade av det lilla bordet på åttonde våningen, städade upp och borstade den slitna blåa soffan. Jag gav en intervju som visade sig bli helt fel. Den blev aningen hånfullt skriven och fokus blev på hurudant kontor jag satt i. Det är ingen ovanlig historia utan vardag för de flesta. Jag har gått många debatter där mitt problem slutligen varit att få mitt budskap att landa rätt. Ibland har jag velat provocera, men visst finns det många fall där jag helt enkelt aldrig lyckats få fatt i en debatt som kunnat gälla mig själv.

 

Men där och då visste jag att jag behövde bli bättre på att riskhantera och kommunicera. Och mediaträna som 25-åring. Det gjorde vi senare internt för något annat hade vi inte råd med.  Men i alla fall – vi förstod i tidigt skede att det var bra att öva och själv ta makten över sin egen kommunikation. Det är i sig på många sätt självledarskap.

 

15 år senare går debatten het om konsulter och mediaträning bland politiker. Vi måste komma ihåg att vi lever i ett samhälle där det är långt ifrån endast politiker som media- och kommunikationstränar, tvärtom. Det gör många i näringslivet och även många medarbetare i varierande branscher. På många sätt är det en demokratisering av samhället när man ser att allt flera jobbar med att skapa opinion via sociala medier  Då handlar det inte kanske just om mediaträning utan mycket om kommunikationsträning. 

 

Vi vet alla att speciellt de i ledarposition idag måste behärska kommunikation – speciellt internt. Och ja, det tränar man. Och det ska man träna.

 

Hittills har debatten varit hetsig kring Centern och tidigare finansminister Kulmuni. Och det är klart att man ska bära ansvar när det gått fel – det gäller alla positioner men alldeles särskilt folkvalda politiker. Vi lever i ett samhälle som är online mest hela tiden. Flödet är konstant. Ett helt annat flöde än vi hade för 15 år sedan. Förstår vi hur svårt det är att nå ut? Det är en utmaning för alla att öva på budskap och träna kommunikation. Det hör till vardagen i de flesta branscher idag. Och det hör till ett gott ledarskap.

 

Nej, det behöver verkligen inte kosta 750 € / h hos en konsult – det kan till och med räcka fint med 50 €. Det jag är ute efter här är att också försöka nå frågeställningen kring vikten av att kommunicera rätt, tydligt och bra och vilken enorm potential och självförtroende det finns i att bemästra det. Det är inte så att media och kommunikation enbart gäller möten med journalister. Tvärtom. Man ska inte behöva skämmas för att öva på budskap och kommunikation. Man ska istället se det som en normal kompetens vars betydelse bara ökar. 

 

”Det går att träna, allt går att träna” – säger vi när vi möter upp kunder i projekt som berör intern och extern kommunikation.   Även hur man uttrycker sig – och bra är det. Det fanns en riksdagsledamot en gång i tiden som hade en lapp uppsatt i sitt rum. ”Det finns inget surrogat för veti (vettet), men tå hjälper e å va tyst”. Det är också en form av kommunikation. 

 


Vill du veta mer om SupportMes tjänster?
Boka tid för ett digitalt möte (60 minuter) via chatten.
Timtaxan för kommunikation och ledarskap är 50 euro + moms.