Anna Bertills: Digitala möten kräver betydligt mer än bara en möteslänk

 

Jag är passionerat förtjust i att föreläsa. Allra helst pratar jag om interna kommunikationsstrategier eller ren försäljning. Min styrka som jag aktivt övat upp unde åren är att snabbt kunna anpassa mig. Nu behövs den igen. “Du håsar”, sa min mamma när jag var liten. Men nu är det en gåva från ovan att vara snabb och flexibel. 

Inte i alla situationer, men i många jobbrelaterade.

Jag får ett samtal av en samarbetspartner som återigen svänger sina aktiviteter digitalt inför hösten.  Och det känns självklart. Inte alls ovant som i våras. Nu är vi beredda och det här är något som vi har räknat med hela tiden. 

Efter en vår av möten i Zoom, Teams och Meet är det lättare för de flesta att göra verksamheten digital – i alla fall till en viss del. Det här fixar vi. Men utmaningar ligger däremot i dynamiken. Jag skulle vilja rikta ett större fokus mot människokontakten i höst. Längtan efter bättre brytningspunkter i vardagen.

I Radio Vega hör jag medarbetare berätta om att ”det digitala funkar men jag längtar efter att dricka kaffe tillsammans”. Digitala kaffepauser i all ära, men det går liksom inte all flytta konversationen rakt av till Zoom. Det kan vara något annat – men inte samma sak. De digitala kaffepauserna bidrar sällan till exakt samma klister som de fysiska. 

Jag som föreläser på regelbunden basis har tänkt mycket på den digitala dynamiken. Hur ska vi få folk att vilja komma på digitala föreläsningar och stanna i digitala möten? Om vi vill att de digitala deltagarna ska trivas – då krävs betydligt mer än bara en möteslänk. Nu behövs en helt annan touch och de digitala mötena behöver ett annat mervärde.

Att sälja digitalt, hålla kundmöten och producera ett attraktivt innehåll på sociala medier är inte alls lätt, men det är verkligheten vi eventuellt står inför i höst. Snygga bilder och käcka budskap fixar de flesta redan, men allt det där säljer inte i lika hög utsträckning i ett samhälle som lever i ovisshet och där vi möts på nya sätt med ny dynamik.

Jag sneglar också ivrigt på kommunalvalet som är på kommande. Kommer valet måntro att ske helt digitalt? Hur ska kandidaterna då nå ut? Det är inte bara så där som man håller ett engagerande tal i 25 minuter via stream. Visst, det är tekniskt möjligt. Men går det hem? Tveksamt. Däremot ser jag fram emot helt nya innehållsgrepp, nya vinklingar och sydda program där vi skapar ett mervärde av det lokalpolitiska inför kommunalvalet. Att filma i sig är inte det centrala – det är däremot vinklingen och innehållet.

När jag nu föreläser digitalt är det med ett annat grepp, en tydligare röst och en annan struktur. Med en dynamik som förhoppningsvis är avslappnad, men också medryckande. Målsättningen är att så många som möjligt aktivt ska kunna delta, prata och fråga, utan att det blir rörigt. Inte avsluta innan budskapet landat rätt.

Har ni tänkt igenom hur ni vill att den digitala dynamiken ska landa på er arbetsplats? Ännu hinner ni, men det gäller att vara snabb. 

 



Vill du veta mer om SupportMes kommunikationstjänster?
Mejla på info@supportme.fi